سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آخرین مطالب
لینکستان
امکانات جانبی

ابزارهای کاربردی

لوگوی دوستان ما
پاورپوینت جنگ نرم
 
سلام به شما بازدید کننده گرامی،دعوت میکنم حتما از آرشیو پر محتوای وبسایت اتصارالحسین(ع)نوشهر دیدن فرمایید

 تبلیغات وبسایت........................  تبلیغات وبسایت

برای ورود به صفحه اصلی وبسایت انصارالحسین (ع) نوشهر ، اینجا را کلیک نمایید.


نگاهی به جاذبه‌های طبیعی و تاریخی غرب مازندران(4)... 


* بوستان جنگلی نور
بوستان جنگلی نور در کیلومر پنج نور به محمودآباد و در شرق نور بامساحت چهار هزار هکتار ار اویل دهه ? 50?شمسی مورد بهره‌برداری قرار گرفته و ازنظر وسعت یکی از بزرگترین بوستانهای خاورمیانه است.

رستوران مجهز و زیبا، آلاچیق‌های متعدد چوبی، پارک بازی کودکان، مسجد، سرویس بهداشتی و زمین ورزش ازجمله امکاناتی بوده که این منطقه را به یکی از تفرجگاهها و اتراق گاههای مهم شمال ایران مبدل کرده است.

طول ساحل شهر نور حدود ? 23?کیلومتر است که به علت دارا بودن ساحل ماسه‌ای ، عمق کم، حرارت مطلوب، آب با املاح پایین، ساحل‌سازی مناسب، ایجاد طرح‌های مناطق شنا برای مردان و زنان و امکانات رفاهی همه ساله در فصل تابستان مسافران زیادی را به خود جلب می‌کند.


* آبشار آب پری
برای رسیدن به آبشار آب پری باید فاصله پنج کیلومتر شهر نور تا شهر رویان را پیمود، یک خیابان در وسط شهر کوچک رویان در حاشیه‌غربی پل و رودخانه به طرف جنوب از مسیر اصلی نور به نوشهر جدا می‌شود که پس از آسفالت هشت کیلومتری در کنار رودخانه، کوه و دره جنگلی به آبشارآب پری می‌رسد.

این مسیر به " گلندرود " یا " سوردار" معروف بوده و جریان آب در شیب سنگی به ? 60?درجه کوه منظره زیبایی را ایجاد کرده و وجود دانه‌های سنگی در پایین جاده به طرف دره و وجود درختان جنگلی منظره رویایی را پدید آورده است.


*یوش و زادگاه نیما یوشیج
یوش در فاصله پنج کیلومتری غرب بلده و در مسیر منتهی به جاده کندوان که علاوه بر جذابیت‌های طبیعی فراوان به دلیل وجود زادگاه زیبای نیما یوشیج شاعر معروف و نوپرداز معاصر که مقبره وی نیز همواره مورد استقبال ادب دوستان جهان است قرار دارد.

خانه نیما که آرامگاه وی نیز بوده از بناهای اواخر دوره صفویه است که‌با ویژگیهای سنتی منطقه کوهستانی نور ساخته شده و با پلان مربع شکل دارای یک حیاط مرکزی و اتاقهای متعدد در اطراف حیاط است.

عناصر تزیینی آن شامل آجرکاری، گچ بری، رنگ کاری، خراطی، ارسی‌های زیبا و آیینه کاری از زمره آثار مهم کشور می‌باشد.


* فیل سنگی
در مرز روستای لاویج قطعه سنگ بزرگی وجود دارد که بر اثر عوامل و فرسایش طبیعی به شکل یک فیل نشسته بر زمین خودنمایی می‌کند که مسافران زیادی از آب و هوای خوب و از این منظره طبیعی منحصر به فرد دیدن می‌کنند.


* بقعه آقاشاه بالو زاهد
این بقعه در سه کیلومتری شرق چمستان در ? 15?کیلومتری شرق نور قرار دارد.

آقاشاه بالو از عرفای قرن هفتم و اوایل قرن هشتم هجری قمری بوده و مرشد شیخ حسن جوری عامل اصلی نهضت سربداران خراسان در زمان حکومت مغولان است.

بنای آجری با گنبدی مخروطی و تزیینات کاشی کاری برروی مرقد آقاشیخ بالو ساخته شده که از آثار مهم تاریخی مازندران به شمار می‌رود.


* آبگرم معدنی لاویج
این آبگرم در روستای لاویج در ? 25?کیلومتری جنوب چمستان در میان دره‌های جنگلی و زیبای البرز قرار دارد. این آبگرم به دلیل خواص بالای درمانی برای دردهای استخوان و مفاصل و بیماریهای پوستی همواره گردشگران زیادی را در تمام فصول به خود اختصاص داده است.


* بوستان جنگلی کشپل
این بوستان در ابتدای جاده آسفالته لاویج در محور چمستان به آمل قرار دارد، حاشیه زیبای ساحل رودخانه لاویج رود، وجود چشمه‌های پرآب با گوارایی ویژه،امکانات نسبی اقامت و پارک بازی کودکان این بوستان را به تفرجگاه مردم منطقه و مسافران غیربومی تبدیل کرده است.


* قلعه پولاد بلده
بر روی ارتفاعات شمالی مشرف برشهر بلده یک قلعه بزرگ به چشم می‌خورد که از معروفترین و بزرگترین قلعه‌های برجای مانده در شمال ایران است.

این قلعه تا اوایل دوره صفویه دایر بوده و مرکز یکی از مقتدرترین قدرتهای محلی آن روز ایران بوده است.

دسترسی به این قلعه چندان مشکل نبوده وتنها با صعود ازیک ارتفاع درکنار شهر بلده این کار امکان پذیر است.


* بقعه سلطان احمد بلده
در داخل شهر بلده در دامنه کوه واقع شده و دومین بنای مرتفع شهرستان‌نور است. گنبد آن مخروطی و مصالح آن از آجر و روکش گچ می‌باشد و در حد فاصل گنبد و بدنه نیز نورگیرهایی تعبیه شده و طاق نماهای اطراف آن را تزیین کرده‌اند.

گنبد از داخل با مرکب سیاه زینت یافته وگچ بریهای زیبایی نیز درآن دیده می شود و در دو قسمت نقش شیری را کشیده‌اند که ماری به دور کمر آنها حلقه زده است.

در این بقعه کتیبه‌ای به خط کوفی وجود دارد که دوبار نام حضرت محمد (ص) و نام حضرت علی (ع) را نقش کرده‌اند و کتیبه چوبی بروی صندوق نام شیخ احمد نوری و تاریخ ? 1102?هجری قمری را دارد.(irna)




:: برچسب‌ها: آشنایی با نوشهر,تاریخچه نوشهر,شهر بندری نوشهر,عکس نوشهر
نویسنده : مهدی قاسمی
در تاریخ : شنبه 91/2/30
 
لینک دوستان ما
نویسندگان
آرشیو مطالب
تبلیغات
سایت های مفید