سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آخرین مطالب
لینکستان
امکانات جانبی

ابزارهای کاربردی

لوگوی دوستان ما
پاورپوینت جنگ نرم
 
سلام به شما بازدید کننده گرامی،دعوت میکنم حتما از آرشیو پر محتوای وبسایت اتصارالحسین(ع)نوشهر دیدن فرمایید

 تبلیغات وبسایت........................  تبلیغات وبسایت

برای ورود به صفحه اصلی وبسایت انصارالحسین (ع) نوشهر ، اینجا را کلیک نمایید.

سایت شورای روابط خارجی آمریکا و نشریه فارین پالیسی روز گذشته دو مقاله راجع به نایف بن عبدالعزیز، ولیعهد فوت کرده عربستان، منتشر کردند.

شورای روابط خارجی آمریکا در همین زمینه اشاره کرده است به ویدئویی که از آخرین صحبت های نایف در فضای اینترنت نفوذ داده شده است. سی.اف.آر در این زمینه می نویسد:‌ نایف با صدایی ضعیف می گوید: ما درباره اعتقادات و کشورمان اهدافی داریم.  او همچنین از سعودی ها می خواهد که از عربستان دفاع کنند.




×نایف مدافع وهابیت و سلفیت بود

به گزارش شورای روابط خارجی آمریکا، او البته اشاره ای به این نمی کند که عربستان و اسلام در خطر هستند یا نه. و به نظر می رسد که آخرین حرف او دفاع از وهابیت و سلفیت در عربستان بوده است.

بر اساس گزارش سایت یاد شده، نایف همچنین در لحظات آخر عمر خود نیز هیچ اشاره ای به مقولاتی مثل زنان، اصلاحات در عربستان، حقوق شهروندی و مدرنیته نمی کند.
نشریه آمریکایی فارین پالیسی نیز در مقاله ای با عنوان "نایف را دست کم گرفتند"، می نویسد: به نظر می رسد با مرگ نایف، دیپلماسی سعودی و سیاست عربستان بدون تغییر بماند. در واقع در حال حاضر بسیاری از تصمیمات عربستان سعودی توسط شاهزادگان مطرح این کشور گرفته می شود.

فارین پالیسی می افزاید: اگرچه بسیاری از حرکات عربستان نظیر اعزام نیرو به بحرین و یا ایفای نقش در شورای همکاری خلیج فارس برای ادغام بحرین با این کشور به اسم نایف تمام شده است اما حقیقت آنست که پادشاه و سعود الفیصل(وزیر خارجه عربستان) نقش اساسی در این راهبردها داشته اند و قهرمان اصلی نایف نبوده است.

×منافع عربستان در ایران و سوریه و مرگ نایف

در ادامه این گزارش همچنین می خوانیم: منافع عربستان در قبال سوریه و یا ایران نیز با مرگ نایف تحت تاثیر چندانی قرار نمی گیرد و این سیاست ها، بخشی از تصمیمات غالبی است که در کاخ پادشاهی سعودی در جریان است و نایف هم بخشی از این جریان بوده است.
همچنین مرگ نایف تاثیری هم بر جنگ سرد استراتژیک میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی نخواهد داشت.

فارین پالیسی در ادامه به میراث نایف برای عربستان اشاره می کند و می نویسد: میراث او در واقع توسعه مطلوب دستگاه امنیت داخلی عربستان سعودی و اصلاح روش های ایجاد امنیت در این کشور به صورتی بی نظیر در خاورمیانه است. و بدون شک، این دستاورد تنها به نایف تعلق دارد.



به گزارش مشرق، گزارش های فوق در حالی توسط رسانه های آمریکایی بعنوان اصلی ترین حامی عربستان در منطقه خاورمیانه منتشر می شوند که به نظر می رسد کاخ سعودی روزهای پر از بحرانی را در پیش رو دارد.

شاه سعودی نیز همانند ولیعهد تازه فوت شده اش، اوضاع جسمانی مساعدی ندارد و جنگ قدرت در میان شاهزادگان آل سعود صورت جدی تری به خود گرفته است.

در کنار این مقوله، مسئله مهمی به نام بیداری اسلامی و وقوع خیزش های گسترده در مناطق شرقی عربستان نیز حاکمیت آل سعود را به شدت در خطر قرار داده است و اعتراضات گسترده فعالان سنی و شیعه عربستان به ادامه حکومت آل سعود، حامیان خارجی این رژیم را نگران کرده است.

به نظر می رسد ورود آمریکا به مسئله مفهومی "عدم تغییر در سیاست های عربستان با مرگ نایف" با این هدف صورت می گیرد که کورسوهای امید آمریکا در کاخ پادشاهی آل سعود از بین نرود و اصلی ترین متحد آمریکا در منطقه به چالشی نظیر آنچه که بن علی و مبارک در تونس و مصر با آن مواجه شدند؛ مبتلا نشود.

با مرگ نایف، به عنوان یکی از عوامل اصلی فتنه انگیزی در روابط عربستان با همسایگانش، آینده این کشور و پادشاهی آن، آبستن تحولات تازه ای خواهد بود.


منبع: مشرق نیوز




:: برچسب‌ها: جنگ سرد ایران, عربستان ,اندیشکده های آمریکایی,سقوط آل سعود
نویسنده : مهدی قاسمی
در تاریخ : چهارشنبه 91/3/31
 
لینک دوستان ما
نویسندگان
آرشیو مطالب
تبلیغات
سایت های مفید