سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آخرین مطالب
لینکستان
امکانات جانبی

ابزارهای کاربردی

لوگوی دوستان ما
پاورپوینت جنگ نرم
 
سلام به شما بازدید کننده گرامی،دعوت میکنم حتما از آرشیو پر محتوای وبسایت اتصارالحسین(ع)نوشهر دیدن فرمایید

 تبلیغات وبسایت........................  تبلیغات وبسایت

برای ورود به صفحه اصلی وبسایت انصارالحسین (ع) نوشهر ، اینجا را کلیک نمایید.
برای روشن شدن مطلب باید بگوئیم که نبوت گاهی انبائی است و گاهی تشریعی
نبوت انبایی به این مفهوم است که فردی از طریق وحی مطلع شود که در جهان چه می گذرد و آینده جهان چیست؟آینده خودش را ببیند و از آینده دیگران نیز با خبر شود.






قرآن کریم مساله نبوت تشریعی را که بصورت رسالت بیان می شود فقط در اختیار مردها قرار داده است: « وَ مَا أَرْسَلْنَا قَبْلَکَ إِلَّا رِجَالًا نُّوحِى إِلَیهِْمْ  فَسَْلُواْ أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لَا تَعْلَمُون »« ما پیش از تو، جز مردانى که به آنان وحى مى ‏کردیم، نفرستادیم! (همه انسان بودند، و از جنس بشر!) اگر نمى ‏دانید، از آگاهان بپرسید. »(سوره انبیاء - آیه 7)
چون یک کار اجرایی است و حشر با مردم را به همراه دارد و رهبری جنگ و صلح و دریافت مسایل مالی و توزیع اموال و تنظیم کار جامعه را به عهده دارد.

 نبوت انبایی به ولایت بر می گردد نه به نبوت تشریعی و رسالت اجرایی و این نوع از ولایت یک مقام ملکوتی و معنوی بوده و پشتوانه هرگونه رسالت و نبوت تشریعی می باشد و اختصاص به مردان ندارد بلکه زنان نیز می توانند به این مقام دست یابند مانند حضرت زهرا (س)و حضرت مریم (س).


این نوع از نبوت (نبوت انبایی)  اکتسابی است و هر فردی می تواند به این مقام نائل شود برخلاف نبوت تشریعی که فقط انتصابی است و با ختم نبوت دیگر کسی انتصاب نمی شود.
نبوت تشریعی به مردان اختصاص دارد چون با روحیه و طبیعت مردان سازگاری دارد بخاطر اینکه این مسئولیت ، مسئولیتی است سنگین وش مستلزم تماس با مردم می باشد و در آن اموری چون صلح و جنگ و آموزش احکام بیان حلال و حرام و پاسخ به سوالات و امامت در جماعات مطرح است .
اصولاً روح و جسم زنان به گونه ای است که پذیرای مسئولیتهای سنگین و اجرایی مهم نمی باشد از این رو نه تنها در عصر قدیم بلکه در عصر حاضر که به اصطلاح عصر تمدن و احیای حقوق زنان است نیز زنان در کارهای اجرای مهم و پست های کلیدی قرار نمی گیرند . بررسی کنید ببینید چند درصد از زنان رئیس جمهور و یا وزیر و یا راننده ماشینهای سنگین می باشند.
اما پیامبر نشدن زنان از مقام آنان کم نمی کند زیرا زن به مقام ولایت یعنی به پشتوانه رسالت می رسد و چه بسا از بسیاری پیامبران نیز بالاتر باشد چنان که حضرت فاطمه زهرا (س)بدان مقام والا دست یافتند.
ولایت که مقام ملکوتی و معنوی است و باطن نبوت و رسالت محسوب می شود بین زن و مرد مشترک است انسانی که به به این رتبه می رسد به خداوند نزدیک می شود و در این مقام است که گاه به مقام اجرائی مامور نمی شود و گاهی به وی مقام اجرایی داده می شود.
پیامبر نشدن زن برای خود زن هم خوب است که مسئولیت سنگین بر عهده اش گذارده نمی شود.


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
منابع و مآخذ:
تفسیر موضوعی قرآن ج5 - وحی و نبوت در قرآن - آیت الله جوادی آملی (حفظه الله)
تفسیر موضوعی قرآن ج 6 - سیره پیامبران در قرآن - آیت الله جوادی آملی(حفظه الله)
پرسمان (پاسخ به پرسشهای دانشجویی)
پرسجو (ستاد پاسخگویی به مسائل دینی)




:: برچسب‌ها: نبوت، حقوق، حقوق زن و مرد، تساوی، تساوی زن و مرد، امامت، رهبری،
نویسنده : مهدی قاسمی
در تاریخ : پنج شنبه 91/4/8
 
لینک دوستان ما
نویسندگان
آرشیو مطالب
تبلیغات
سایت های مفید