سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آخرین مطالب
لینکستان
امکانات جانبی

ابزارهای کاربردی

لوگوی دوستان ما
پاورپوینت جنگ نرم
 
سلام به شما بازدید کننده گرامی،دعوت میکنم حتما از آرشیو پر محتوای وبسایت اتصارالحسین(ع)نوشهر دیدن فرمایید

 تبلیغات وبسایت........................  تبلیغات وبسایت

برای ورود به صفحه اصلی وبسایت انصارالحسین (ع) نوشهر ، اینجا را کلیک نمایید.

 

نبرد سایبری و تغییر مفاهیم قبلی جنگ

برای کسانی که به ارتقاء صلح می اندیشند لحظات مبهوت کننده ای در حال گذر است این بهت نه بخاطر بروز جنگهای جدید – که این نوع جنگها بین کشورها در قرن اخیر به نسبت گذشته بشدت کاهش یافته است- بلکه بخاطر طبیعت و ماهیت جنگهای جدید است که بشدت در حال تغییر است. اخیراً مشاهده می گردد که کشورهای بزرگ جهان در راستای اجتناب از هجوم سخت افزاری بوسیله سربازان و تجهیزات نظامی، به استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، اعمال تحریمهای فلج کننده و استفاده از اهرمهای مالی بین المللی و در صورت موثر نبودن این موارد به استفاده از شیوه های جدید جنگ رایانه ای متوسل شده اند.

در آخرین نمونه از این موارد می توان به همکاری آمریکا و اسرائیل برای انجام حمله سایبری به تأسیسات هسته ای (براساس گزارش نیویورک تایمز) و همچنین ویروس شعله (Flame) برای ایجاد وقفه در صادرات نفتی کشورمان اشاره کرد.

هم اکنون بسیاری از کشورها در حال تلاش جهت دستیابی به متدهای نامرئی تر هجومی و دفاعی(مانند موارد فوق) بر آمده‌اند. این روند سئوالات چالش برانگیزی را مطرح کرده است: جنگ چه زمانی شروع می شود؟ صلح چه زمانی به پایان می رسد؟ در دولت‌ها چه کسانی مسئول و پاسخگوی مسائل مربوط به این موضوع هستند؟ مفاهیم قدیمی و جدید جنگ چه تفاوتهایی دارند؟ و …


ایده جنگ اعلام شده و سخت افزاری با وقوع جنگ سرد تا حد زیادی در سطح جهانی به فراموشی سپرده شد. پس از 11 سپتامبر، جنگ با تروریسم در یک فضای مبهم ادامه پیدا کرد و در فضای کنونی هم اکنون در آمریکا بین کنگره و کاخ سفید اختلافات زیادی بر سر مسائل قانونی مربوط به انواع جدید جنگ وجود دارد بر این اساس مشخص نیست در حالی که در یک نبرد جدید، زمان شروع و پایان و محدوده جغرافیایی مشخص وجود ندارد، قوانین مربوط به زمان جنگ در چه وضعیتی قابلیت اعمال پیدا می کنند.

با توجه به این موارد در عصر نبردهای جدید ابزارهای صلح آمیز(مانند دیپلماسی، اعتراضات و …) کارکرد مؤثری نداشته و صلح طلبان بایستی روش‌های جدیدی را آزمایش کنند.

در گذشته اعتقاد بر این بود که در هر زمان دو حالت برقرار است: جنگ یا صلح و تاریخ شامل حرکت بین این دو حالت است ولی در شکل جدید، تلقی فوق درست نبوده و در حوزه های تعارض جنگ دائمی در حال جریان است. بعنوان مثال می توان از حمله دائمی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به اهداف مورد نظر در افغانستان و پاکستان و حملات زنجیره ای سایبری به کشورمان نام برد.

با وجود تغییرات جدید در ماهیت نبردها پیش بینی تهدیدات آینده نیز بسیار دشوار بوده و برای کنگره آمریکا مشکل است که بودجه دفاعی را با چه رویکردی به تصویب برساند. بعقیده یکی از کارشناسان کنگره باید یاد بگیرد که با موضوعات جدید مانند نبرد رایانه ای که با سرعت نور در حال تغییر و پیشرفت هستند، برخوردی پویا کند.

اخیراً خود مفهوم جنگ به یک هدف متحرک تبدیل شده است. صلح طلبان بایستی با آن حرکت کرده و خود را تطبیق دهند.

منبع: http://www.sepahqods.com/?p=4134




:: برچسب‌ها: جنگ سایبری
,جنگ نرم
,سایبر
نویسنده : مهدی قاسمی
در تاریخ : جمعه 91/7/28
 
لینک دوستان ما
نویسندگان
آرشیو مطالب
تبلیغات
سایت های مفید