سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آخرین مطالب
لینکستان
امکانات جانبی

ابزارهای کاربردی

لوگوی دوستان ما
پاورپوینت جنگ نرم
 
سلام به شما بازدید کننده گرامی،دعوت میکنم حتما از آرشیو پر محتوای وبسایت اتصارالحسین(ع)نوشهر دیدن فرمایید

 تبلیغات وبسایت........................  تبلیغات وبسایت

برای ورود به صفحه اصلی وبسایت انصارالحسین (ع) نوشهر ، اینجا را کلیک نمایید.

حجاب در راستای مد،شدنی است؟ 

 


درحالیکه این روزها موضوع بدپوششی در شهرهای بزرگ به یکی از معضلات اجتماعی بدل شده دست اندرکاران فرهنگی باید آگاه باشند که تعداد مراکز عرضه کننده پوشش های مناسب محدود بوده و جای خالی نمایشگاه‌های مد و لباس اسلامی به خوبی احساس می شود.

 


حجاب

آنچه امروزه به عنوان پوشش اسلامی شناخته می شود در هر کشوری، با توجه به آنچه از سنت های کهن آن جامعه بر جای مانده است شکل متفاوتی دارد.

با نگاه به تنوع و گوناگونی پوشش های اسلامی در کشورهای مسلمان به این نتیجه می رسیم که در همه آنها یک ویژگی مشترک وجود دارد که همان پایبندی به قوانین دین اسلام است.

تفاوت بین لباس های اسلامی زنان در کشورهای مختلف ناشی از سنت های حاکم بر آن جامعه است که آنها را از یکدیگر متمایز می سازد.

البته در سال های اخیر شاهد تحولات عظیمی در این عرصه بوده ایم. چراکه در این سال ها بسیاری از طراحان مشهور و صاحب نام در زمینه طراحی مد لباس در تلاش بوده اند تا با طراحی و به نمایش گذاشتن لباس های مختلف و بسیار زیبایی که براساس قوانین حاکم بر جوامع اسلامی تهیه می شوند در سبک زندگی زنان مسلمان تغییرات قابل توجهی را به وجود آورند.

در سال های اخیر لزوم طراحی و برگزاری نمایشگاه براساس ویژگی های اسلامی مورد توجه بسیاری از طراحان دنیای مد و لباس قرار گرفته است و این در حالی است که عده ای از افراد بر این باورند که گسترش فرهنگ پوشش اسلامی نیازمند ترویج الگوهای دینی و بهره گیری از طراحان لباس های اسلامی خواهد بود.

 اگر چه طراحی پوشش های اسلامی به سبک مدرن و امروزی ضرورتی است که مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است، اما باید توجه داشت که هر کشور و هر منطقه ای براساس فرهنگ حاکم بر آن نیاز به یک پوشش اختصاصی دارد که براساس ارزش ها و فرهنگ آن جامعه طراحی شده باشد.

تلفیق روش های سنتی و مدرن موجب شده است تنوع و گوناگونی پوشش های اسلامی در کشورهای مختلف بیش از پیش افزایش یابد و بنابراین بسیاری از محدودیت ها مانند انتخاب رنگ لباس از میان برداشته شده است.


حجاب


 

 

مروری بر پوشش اسلامی در کشورهای مسلمان

در اغلب کشورهای اسلامی در پوشش زنان مسلمان تنوع رنگی بسیار زیبایی به چشم می خورد. این در حالی است که در برخی از کشورها نیز رنگ به عنوان یک قانون پذیرفته شده است. در الجزایر سفید رنگ حجاب است و اگر کسی با رنگ سیاه در جمعی حاضر شود مورد توجه قرار می گیرد بنابراین می توان گفت که در پوشش اسلامی رنگ پوشش براساس معیارهای فرهنگی تعیین می شود و با این که در اکثر جوامع زنان مسلمان پوششی شبیه به هم را به عنوان یک پوشش رسمی اسلامی پذیرفته اند رنگ لباس و دیگر ویژگی های کیفی موجب تنوع و گوناگونی پوشش های اسلامی می شود.

امروزه در بسیاری از کشورها مانند ترکیه، اندونزی، تایلند، مصر و مالزی به موازات در نظر گرفتن قوانین اسلامی درباره پوشش های زنانه، بهره گیری از آخرین تحولات در دنیای مد و لباس نیز در طراحی پوشش های اسلامی برای زنان مورد توجه قرار گرفته است چرا که آنها بر این باورند که باید دو موضوع شناخت و پایبندی به قوانین اسلامی و همچنین نیازهای جامعه را در کنار هم مورد توجه قرار دهند.

در پوشش اسلامی رنگ پوشش براساس معیارهای فرهنگی تعیین می شود و با این که در اکثر جوامع زنان مسلمان پوششی شبیه به هم را به عنوان یک پوشش رسمی اسلامی پذیرفته اند رنگ لباس و دیگر ویژگی های کیفی موجب تنوع و گوناگونی پوشش های اسلامی می شود

 به این ترتیب بتوانند بین فرهنگ اسلامی و تحولات دنیای مد و لباس ارتباط و دوستی را برقرار کنند تا جایی که در بسیاری از کشورها مجلات مخصوصی برای طراحی لباس های اسلامی در نظر گرفته شده است و طراحان زیادی از سراسر دنیا در زمینه طر احی و دوخت پوشش های اسلامی جدید فعالیت می کنند که در کشورهای مختلف مورد استقبال قرار گرفته است و به همین دلیل چند سالی است که پوشیدن لباس های متنوع و زیبا که براساس آخرین تحولات دنیای مد باشد و پوشش کاملی برای زنان محسوب شود موجب تغییر شکل پوشش های اسلامی شده است. 

سازمان حمایت از مد اسلامی در کشور مالزی علاوه بر نمایشگاه بین المللی مد اسلامی، در کشورهای امارات متحده عربی، اندونزی و موناکو نیز نمایشگاه هایی را برای معرفی مد اسلامی به دنیا برگزار کرده است شاید برایتان جالب باشد بدانید که این فعالیت ها موجب شده است تا طراحان برندهای معروف و شناخته شده در سطح دنیا مانند کریستین دیور نیز قدم به عرصه مد اسلامی گذاشته و لباس های جدیدی را متناسب با معیارهای اسلامی برای زنان طراحی و به بازار عرضه کند.

چادرها و روسری های جدید عرضه شده توسط این برند که براساس معیارهای اسلامی طراحی شده اند در بسیاری از کشورهای مسلمان نشین و بویژه کشورهای اسلامی حوزه خلیج فارس مورد توجه قرار گرفته است.

 مد و پوشش اسلامی دو موضوعی است که چندی است کشورهای مسلمان در خصوص آن اقدام به برگزاری جشنواره و نمایشگاههای مختلف می کنند.

بازار مد باید پاسخگوی نیازها و متناسب با هنجارهای جامعه باشد

بی شک پاسخگویی به نیاز نوجوانان و جوانان امروز که خواهان تنوع در انتخاب پوشش خود هستند از یک سو و رقابت با پوششهای غیر اسلامی در کشورهای مسلمان موضوعی است که باید دست اندرکاران فرهنگی بیش از پیش به آن توجه کنند.

 اگر چه طراحی پوشش های اسلامی به سبک مدرن و امروزی ضرورتی است که مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است، اما باید توجه داشت که هر کشور و هر منطقه ای براساس فرهنگ حاکم بر آن نیاز به یک پوشش اختصاصی دارد که براساس ارزش ها و فرهنگ آن جامعه طراحی شده باشد

در شرایطی که مروری بر ویترین فروشگاه های بزرگ شهر و نیزمجتمع های خرید در جای جای استان فروش و عرضه کالای خارجی و اغلب غیر اسلامی را دارند باید برای پاسخگویی به قشری که نیازهای متفاوتی دارد نیز برنامه ریزی کرد.

احترام به سلایق و عقاید گوناگون و نیازسنجی و عرضه کالاهای مورد نیاز مردم  از وظایف مسئولان فرهنگی است.

گذری بر خیابانهای شهر و سر زدن به فروشگاه های بزرگ عرضه البسه نشان می دهد، تولیدات بازار با نیازهای شهروندان متقاضی همخوانی ندارد.

یک خانم کارمند در یک مرکز خرید در حالی که از گشت و گذار در فروشگاه ها کلافه شده بود به خبرنگار مهر گفت: ساعت هاست در فروشگاه های مختلف برای خرید مانتو و شلوار اداری سرگردانم و اجناس موجود سلیقه من را تامین نمی کند.

وی بیان کرد: به دنبال خرید مانتوی اداری با جنس خنک مناسب فصل تابستان بودم اما هیچ از یک مانتوهای فصل موجود در فروشگاه ها به لحاظ طرح و رنگ و بلندی مناسب استفاده در محل کار نیستند.

حجاب


 

 

مانتوی اداری مناسب در فروشگاه ها پیدا نمی شود

وی تاکید کرد: اغلب وقتی در شهر به فروشگاهی برمی خورم که مانتوی اداری با ظاهر شیک و مناسب دارد و نیز از تنوع جنس و رنگ برخوردار است به سایر همکارانم نیز اطلاع می دهم تا به این محل مراجعه کنند.

با این اوصاف با تاکید بر اینکه مانتوها و تولیدات پوشاک موجود در بازار اغلب با هنجارهای موجود و تقاضای مخاطبان همخوانی ندارد باید مسئولان فرهنگی با اجرای سیاست هایی به ترغیب  تولیدکنندگان بپردازند.

برگزاری جشنواره های فصلی مد و پوشش اسلامی نظیر آنچه با عنوان زنان سرزمین من در تهران برگزار شد یا جشنواره هایی با عنوان عرضه محصولات و البسه اسلامی با بهره مندی از هنر جوانان با استعداد رشته های دانشگاهی طراحی دوخت و لباس یکی از جمله راهکارهای کمک به بازار است.

همچنین تجربه نشان داده اغلب این جشنواره ها با استقبال بسیار بالایی مواجه شده و همواره تقاضا برای برپایی این قبیل جشنواره ها وجود داشته باشد.

نمایشگاه مد اسلامی وعده ای که اجرایی نشد

درست آبان ماه سال گذشته بود که خبرهایی مبنی بر برگزاری نمایشگاه پوشش اسلامی در پارک بانوان کرج منتشر شد و در حالی که انبوه علاقمندان به این نوع پوشش خوشحال از برگزاری حرکتی فرهنگی به این شیوه بودند این رویداد فرهنگی هم در حد وعده باقی ماند و خبری از برگزاری نمایشگاه نشد.

ایجاد رقابت میان تولید کنندگان این نوع پوشاک، بهره گیری از توان هنرمندان و طراحان خلاق البسه و ... و برگزاری جشنواره هایی با عنوان پوشاک متنوع اسلامی می تواند علاوه بر پاسخگوی به  نیاز شهروندان به فرهنگسازی در استفاده از پوشش مناسب با موقیعت ها و هنجارهای جامعه کمک کند.

بی شک پاسخگویی به نیاز نوجوانان و جوانان امروز که خواهان تنوع در انتخاب پوشش خود هستند از یک سو و رقابت با پوششهای غیر اسلامی در کشورهای مسلمان موضوعی است که باید دست اندرکاران فرهنگی بیش از پیش به آن توجه کنند

تولیدات باید با سلیقه مشتریان همخوانی داشته باشد

مروری بر سلیقه مشتریان البسه به ویژه مانتو، مقنعه و روسری و شال نشان از اقبال مصرف کنندگان این نوع البسه به تنوع، بهره گیری از رنگهای شاد و مناسب و نیز استفاده از طرح های سنتی و جدید دارد.

 امروز اگرچه طرح ارتقای امنیت اجتماعی و جلوگیری از بد حجابی و بی حجابی در اغلب شهرهای کشور در حال اجراست اما به نظر می رسد همزمان با اجرایی چنین طرح هایی باید به سایر اقدامات فرهنگی و فرهنگسازی در زمینه بازار مد و لباس نیز دست زد .

برگزاری همایش های متعدد با موضوع عفاف و حجاب و انجام برخوردهای سوری و نمادگونه و انتشار کتبی بدون خلاقیت و تدوین نکات جدید از جمله اقداماتی است که ادارات فرهنگی باید از ان کاسته و راهکارهای عملی ترویج فرهنگ عفاف و فرهنگسازی در خصوص استفاده از پوشش متناسب با محیط های رسمی اقدام شود.

 بخش اجتماعی تبیان

 


منبع :خبرگزاری مهر




:: برچسب‌ها: حجاب در راستای مد ,حجاب فاطمی, مدگرایی ,و حجاب ,حجاب همراه با مد
نویسنده : مهدی قاسمی
در تاریخ : پنج شنبه 91/4/1
 
لینک دوستان ما
نویسندگان
آرشیو مطالب
تبلیغات
سایت های مفید