اون چیزی که انبیاء آوردن از دو حال خارج نیست، یا موافقِ عقله یا مخالف عقل، اگه موافق عقل باشه که خب خودمون عقل داریم، می فهمیم و نیازی به پیامبر نیست و اگه مخالف عقله که دیگه وضعیتش معلومه!
توی جواب باید بگیم:
این دسته بندی شما فقط این دو قسم نیست، بلکه یه قسم سومی هم داره
توی توضیح باید بگیم:
طبیعیه که دستورات الهی هیچ موقع مخالف عقل حکم نمی کنه؛ علتش هم از حکمت مسائل دینی معلوم میشه، یعنی تا اونجایی که عقل ما به همراه راهنمایی های فرستاده های خدا، در مورد حکمت مسائل جستجو کرده، با عقل بشری قابل توجیه و تفسیر بوده
اون مسائلی هم که عقل بشر توانای درک اونو داره، احکام الهی نوعی تایید و بعضا تقویتی برای اونا به حساب میاد
و اما یه دسته سومی هم وجود داره و اون تعالیم و دستوراتی هست که عقل عادی بشر توانایی درک اونو نداره که بوسیله وحی و الهامات الهی در اختیار فرستاده های خدا قرار می گیره
قرآن در این مورد می فرماید: و یُعَلِّمُکُم ما لَم تَکونوا تَعلَمون؛ همانگونه رسولى از خودتان در میان شما فرستادیم تا آیات ما را بر شما بخواند و شما را پاک کند و به شما، کتاب و حکمت بیاموزد و آنچه را نمى دانستید، به شما یاد دهد. (بقره/151)
نمونه واضح اون تعالیمی هست که پیامبر خودمون حدود هزار و چهارصد سال پیش به مردم سفارش کردن و الانه علم بشر داره یکی یکی اونا رو کشف می کنه
دسته های مختلفی وجود داره، از دستورات پزشکی و داروئی اسلام(1) گرفته تا مسائل ریاضی و فیزیک و... تا اونجایی که دانشمندای غربی رو مجبور به اعتراف تو عجائب خلقلت خداوند کرده، بعنوان مثال میشه به اعتراف پرفسور لد آدلمن اشاره کرد. (2)
پس اینطور نیست که عقل ما همه چیز بلد و همه چیز دان باشه، بلکه بر عکس مثل قضیه لیوان و آب می مونه، که هیچ موقع یه لیوان، گنجایش یه پارچ آب رو نداره، قضیه ما هم همینه، عقل بشری خیلی از مواقع گنجایش علوم و اسرار خلقت رو نداره
منابع:
الالهیات فی مدرسه اهل البیت، آیت الله سبحانی
پرسمان قرآنی نبوت، مرکز فرهنگ و معارف قرآن
پی نوشت ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. طب امام صادق، محمد خلیلی - http://www.rafed.net/books/aam/tebbul-sadegh/index.html -
2. http://baseirat.mihanblog.com/post/51
:: برچسبها:
پیامبر، امام، راهنما، نبی، انبیاء، انبیا، عقل، موافق عقل، مخالف